Jaką pastę montażową do opon wybrać?

Każdego roku w okresie wiosennym i jesiennym serwisy opon przeżywają oblężenie, gdy wraz ze zmianą aury i temperatury rozpoczyna się sezon wymiany ogumienia w samochodach.

Przed warsztatem stoi wówczas zadanie wyboru odpowiedniego preparatu, zważywszy na to, jakiego typu samochody najczęściej obsługuje. Warsztaty, które istnieją na rynku od dłuższego czasu, na pewno na podstawie doświadczeń i prób produktów różnego rodzaju mają już swojego faworyta. Niemniej czasem okazać się może, że warto jednak wybrać produkt bardziej odpowiedni do specyfiki obsługiwanych pojazdów.

Jakie jest główne zadanie pasty do montażu opon? Ma ona przede wszystkim ułatwiać prace przy wymianie opon (zapobiec uszkodzeniu stopki podczas montażu i demontażu opony) oraz zapewnić trwałe i szczelne połączenie felgi z oponą. Pasta montażowa ma również konserwować oponę i zabezpieczać ranty felgi przed korozją. Na co jeszcze należy zwrócić uwagę? Pasty nie mogą zawierać związków ropopochodnych, ponieważ te przyspieszają procesy starzenia gumy i korodowanie felgi. skład pasty powinien być bezpieczny dla opony, są one więc najczęściej produkowane na bazie wody i mydła.

Najczęściej wybieranym rodzajem jest pasta montażowa uniwersalna. Oznacza to, że jej właściwości są dobrane tak, aby można było z jej pomocą przeprowadzić zarówno wymianę opon motocyklowych, osobowych, dostawczych, ciężarowych, rolniczych czy budowalnych. Dla warsztatu oznacza to wygodę i oszczędność miejsca, gdyż wystarczy jedno wiadro z pastą i dowolny pojazd będzie miał z jej użyciem opony wymienione. Zazwyczaj pasta uniwersalna jest zwarta i jednolita, dostępna w kolorze białym. Wysycha całkowicie w ciągu kilku godzin, nie pozostawiając śladów (białego filmu) na oponie czy feldze.

Jeżeli w serwisie stosowanie pasty montażowej uniwersalnej jest niewystarczające, można zdecydowanie się na pasty specjalistyczne.

Jednym z takim preparatów jest pasta w formie sprayu. Posiada lekką konsystencję oraz aplikator w formie sondy, dzięki czemu jest zalecany do montażu opon niskoprofilowych oraz kół w systemach Run-Flat, PAX oraz do kół z czujnikami ciśnienia TPMS. Taki preparat dostarczany jest w wygodnej butelce o pojemności 400 ml, a dzięki dołączonej rurce aplikatora jest od razu gotowy do użytku – nie wymaga użycia pędzla. Z uwagi na krótki czas schnięcia uniemożliwia obrócenie opony na obręczy, a płynna formuła minimalizuje ryzyko zapchania czujników ciśnienia.

Gdy felgi są już starsze i nie są już idealnie gładkie (oksydacja, rdza) w miejscu styku opony z felgą, montaż opon warto przeprowadzić z użyciem preparatów będących połączeniem pasty montażowej i uszczelniacza. Taki preparat sprawia, że jednocześnie mamy ułatwiony montaż opony, a drobinki uszczelniacza w postaci gumy idealnie wypełniają ubytki w feldze czy oponie.

Jeśli naszym klientem są często właściciele motocykli wyścigowych czy samochodów sportowych, dobrym pomysłem jest zakup pasty montażowej do opon sportowych. Taka pasta ma specjalnie przygotowaną recepturę, dzięki czemu szybko wysycha, a specjalnie dobrana formuła uniemożliwia obrócenie opony na feldze, co jest bardzo ważne z perspektywy właściciela tego typu pojazdu, zwłaszcza jeśli planuje dynamiczną jazdę zaraz po opuszczeniu serwisu.

Do montażu i demontażu opon samochodów ciężarowych zaleca się stosowanie pasty montażowej, która na opakowaniu posiada dopisek TRUCK. Taka pasta zawiera dodatek uszczelniacza i zapewniają odpowiedni poślizg opony.

Podczas wymiany opon pasta montażowa jest więc niezbędna i nie da się jej zastąpić. Wyjątkiem jest preparat uszczelniający o nazwie Bead Sealer, który stosuje się, gdy z opony schodzi ciśnienie a nie ma ona uszkodzeń, a zawór jest w dobrym stanie. Przyczyną może tu być najprawdopodobniej ubytek gumy na stopce opony lub skorodowana felga. Preparat ten w postaci żelu nakłada się na stopkę opony i rant felgi. Po odparowaniu z płynnej konsystencji tworzy się guma, która doskonale wypełnia wszelkie drobne nierówności między felgą a stopką opony, blokując tym samym powstawanie nieszczelności.